İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Eda Ermağan, COST - CA22139 aksiyonuna araştırmacı olarak kabul edildi.
Sakarya Üniversitesi (SAÜ) İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Eda Ermağan, COST Aksiyonu “CA22139 - Justice to Youth Language Needs: Human Rights Undermined by an Invisible Disadvantage (Y-JustLang)” projesi kapsamında W4 çalışma grubuna, araştırmacı olarak kabul edildi.
Ekim 2027 tarihine kadar sürecek proje, çocukların ve ergenlerin adalet süreçlerine etkili bir şekilde katılabilmeleri için sahip olmaları gereken dil becerilerini belirlemek için tutarlı politikaların eksikliğini ele almaktadır. Disiplinlerarası bir yaklaşımla ele alınan projenin ekibi psikoloji, konuşma terapisi, adli bilim, hukuk ve eğitim alanlarında uzman bir ekipten oluşmakta olup çalışmalar üniversite, araştırma merkezleri, adalet bakanlık birimleri, hükümet ve uluslararası enstitüler işbirliğinde yürütülmektedir.
Ceza adaleti kapsamındaki süreçler belirli bir düzeyde sözel yetenek gerektiren yoğun sözel süreçlere dayanmaktadır. Bunun beraberinde, ilk olarak, İngilizce konuşulan ülkelerde yapılan araştırmalar (diğer Avrupa ülkelerinde oldukça sınırlı) genç suçlu popülasyonunda dil bozukluğunun altı kat daha fazla olduğuna; teşhis edilmezse ve tedavi edilmezse bu durumun yeniden suç işleme riskini arttırdığına işaret etmektedir. Ayrıca, dil bilimi araştırmaları bazı sözdizimsel yeteneklerin ergenlik (öncesi) sırasında hala gelişme aşamasında olduğunu ve dili bağlamla ilişkilendirme becerilerinin 18 yaşından sonra bile az gelişmiş olabileceğini göstermektedir. Ancak, bugüne kadar toplumlar arasında dil becerisinin oluşturulmasına yönelik herhangi bir prosedür bulunmadığı ve bununla birlikte adalet sistemi kapsamındaki süreçlerde konuya dair farkındalığın eksikliği dikkat çekmektedir. Dil güçlüklerine yönelik taramanın mevcut olduğu durumlarda bile adalet sistemindeki en yaygın yapılarla ilgili sorunlar yeterince incelikli bir şekilde ele alınmamakta ve farklı eğitim geçmişlerine sahip, konuşma engeli bulunan veya çok dilli bireylerin ihtiyaçlarına dikkat edilmemektedir. Söz konusu popülasyonun insani ve adli haklarının korunmasını sağlamak için durumu Avrupa ulusötesi düzeyde değerlendirilmesi ve dil ihtiyaçlarını belirlemeye yönelik özel önlemlerin alınması önemli görülmektedir. Bu bağlamda, söz konusu proje kapsamında bu ihtiyaçların belirlenmesi, dil gelişim analizlerinin yapılması ve adli sistem kapsamında ele alınma imkanı olan politikaların sunulması amaçlanmaktadır.